Svenska kyrkans hjälp

Jag blev lite förvånad häromdagen när jag kom ut från handelstemplet i Kungsbacka. Utanför dörren där det strömmade folk för att gå in och handla eller bära ut en massa kassar står en ståtlig man med en banderoll över axeln. På den stod det Lutherhjälpen! Han skramlade med sin  bössa och några stack en slant i  bössan. Jag funderade på om jag skulle fråga honom om han fanns i verkligheten. Lutherhjälpen har väl drunknat i det som kallas internationell hjälp. Samma död drabbade ju också missionen. Vart tog alla brinnande andar som nitisktg samlade in pengar till Lutherhjälpen. Som gammal ordförande i stiftskommittén för Lutherhjälpen minns jag alla goda medarbetare. Och varför göra sig av med ett så inarbetat namn som Lutherhjälpen??. Mannen som skramlade med  bössan har stått i  många år på samma plats. Jag förstår att det blir få som skramlar med en bössa med devisen Svenska kyrkans internationella arbete. 

Missionen i den gamla meningen hör man lite om nu för tiden.  Jag minns det gamla kyrkfolket ute i våra församlingar som samlade i en sparbössa därhemma och sedan gav det till kollekten på missionsdagen. Något av högtid för de enkla kristna som liksom änkan vid Jerusalems tempel gav av det som blev över från pensionen. Men det finns verkligen mission inom svenska kyrkans ram, nämligen EFS. Där betraktar man sig fortfarande  som en missionsorganisation. När man lyssnar till deras framtidsplaner t ex i småskrifterna av Anders Sjöberg ”Uppdraget till jordens yttersta gräns” och ”Utmaningen” och ledningens entusiasm inför mission också i hemlandet känner man att de har vad SvKyrkan saknar i dagsläget.

Det lär ha varit Kyrkomöte i några dagar. Jag har två stora dagstidningar som jag läser noga men något om detta Kyrkomöte har jag inte sett. Har kyrkan blivit så marginaliserad att man inte ens nämns?

6 comments so far

  1. ingo on

    Du tar upp min stora sorg dvs missionens avklingande. Etter värre vissa av de äldre har ännu inte förstått att de INTE ger till missionen där Jesus förkunnas klart och tydligt som frälsaren.

    Det var på ett sätt inte bättre förr alltid MEN grunderna med Jesus som Herre, Bibeln skall brukas o människor ska ledas till Jesus var klara – glasklara!

    Inte undra på att vår kyrka somnar in…samtidigtsom ekuminiken vaknar till liv inte förhandlingsbordets utan bönen och tillbedjans eukuminik.

  2. Tigerlilja on

    Fast det kanske är så att denna nya större organisation inte har råd med nya bössor och banderoller – man kanske inte ens bryr sig??

  3. Hosanna on

    Bertil; det ropar ihåligt från alla bössor och från alla kalla hjärtan också för den delen.

    Läser man på svenska kyrkans hemsida så ser man hur marginaliserad hjälpen till de behövande blivit.

    För ett par veckor sedan försökte jag få vår nuvarande ÄB att svara på vad svenska kyrkan gör för de hemlösa i vårt eget land. Han svarar inte på anonym e-post blev det bittra svaret från någon kanslist.

    Det är beklämmande hur lite den lilla människan i marginalen är värd, oavsett om hon bor i Sverige eller på annan varmare kontinent.

    Kanske du, Bertil kunde försöka få svar från ÄB i min fråga. http://hosannas.info/wordpress/?p=1144
    Kanske det tar skruv då. Du är ju inte lika anonym som jag är trots att jag outat mig rejält i e-post, så rejält jag kan utan att låta hela det läckande stiftskansliet få tillgång till hela min familjebild.

  4. Hosanna on

    Läste för övrigt dina svar på de fem korta frågorna i Världen idag igår kväll. Intressant!

  5. Hosanna on

    En representant från stiftet jag tillhör menade att i Afrika behöver man inte några missionärer från Sverige utan bara pengar för utbilning av pastorer bl.a. Hon menade att det var vi som behövde missionärer.
    Dessutom gav hon ett varnande finger att skicka pengar direkt till en församling i Afrika för det skapar tydligen bekymmer.
    Vi påtalade att namnet Jesus och mission var borta i informationen från Svenska kyrkans internationella arbete och det kunde hon erkänna att det var så men menade att de på riksplan ändå hade Jesus för sina ögon när de arbetade. Vi var inte helt övertygade. Allt går att prata bort.
    /Pastor Jansson/

  6. Kaplanen on

    Kanske är det så att Sverige behöver missionärer från Afrika. Men det är trots det anmärkningsvärt att SvK inte anser sig behöva en missionsorganissation.

    I en av våra kyrkor hänger en gammal affisch från SKM, med texten ”Jesus är Herre”, det kanske vore att tema som Svenska kyrka borde ta upp igen, inte bara i Sverige, utan också i sin internationella hjälpverksamhet. Det kanske är ett budskap som verkligen kan ”hela” världen, som den nya organisationen tydligen skall heta.


Kommentera

