Episcopalkyrkan i USA och ämbetet

!976 fick jag en inbjudan till episcopalkyrkans General Convention i USA för att inför mer än hundra biskopar tala om kvinnoprästfrågan i Svenska Kyrkan. Tillsammans med ortodoxa biskopar fick vi tala om detta eftersom man då skulle besluta om att öppna kytkans ämbete för kvinnor. Jag minns årtalet väl eftersom jag sedan på hotellet såg nyheterna på CBS TVstaion. Ett långt reportage visade att Palme hade förlorat riksdagsvalet hemma i Sverige. Detta mottogs positivt i USA.

Från debatten om ämbetet i the Bishops House minns jag att man hade mycket delade meningar om vilken betydelse Bibeln hade i deras kyrka. Summan av diskussionen var ungefär att synen på vad Gud är har betydelse förhur man ser på Bibeln. Är Gud en handlandets Gud då är den uppenbarelse Han har gett kyrkan att förvalta ett ”levande ord”, ett ord som har Gud som auktoritet bakom sig. Är Gud bara Någon som man kan lyssna till i sitt inre har bibeltraditionerna ingen större auktoritet. Bland biskoparna fanns då den mycket liberale Spong som hade proklamerat att kyrkan inte skulle tala om ”Guds Ord”. Det vore att ge Bibeln för stor auktoritet. Denne reste för något år sedan runt i Västerås stift som en profet för en ny kyrka.

Principen är väl riktig för vår kyrka också att det är den tro man har på Gud som bestämmer Bibelns auktoritet. Reduceras Gud till Någon som man inte vet något om, blir bibeltraditionernas auktoritet svag eller mycket svag. Tror man på en personlig Gud som handlar i vår värld också idag blir det som Han uppenbarat av högsta vikt för mig att lyssna till. Den anglikanska tron som förr behärskade episcopalkyrkan i USA lärde ungefär så här när jag då lyssnade till dem. Bibeln är Guds Ord. Där har Han uppenbarat sig och det har människor fått skriva ner för att mänskligheten skulle lära känna Honom. Och avsikten var att människors hjärtan skulle förändras, liksom deras sinne och vilja så att de kunde följa Guds uppenbarade vilja, som fått sitt klaraste uttryck i Jesus Kristus. Som jag förstår det stämmer det väl med Bibelns syn på sig själv  både i GT och NT. Så är det väl också med Jesu syn på Gud och uppenbarelsen enligt de fyra evangelierna. Sådan har ju också varit kyrkans syn från begynnelsen. Så talar Bibeln till alla slags människor och gjort så intill denna dag. Men denna syn har har episcopalkyrkan i USA inte behållit utan många har i lberal anda talat om Gud som inte har personliga drag och den heliga skrift som enbart gamla traditioner som man kan lyssna till men som inte får djupare konsekvenser i livet.

Tragedin som drabbat denna kyrka är nog välbekant. Jag tror att det nu är mer än hundra församlingar som ställt sig utanför sina biskopars auktoritet och istället tagit anglikanska biskopar i Afrika som ledare. När en biskop som var öppet homosexuell vigdes, blev klyftan mellan församlingar och biskopar ännu större. Ledaren för kyrkan, the Presiding bishop, är numer en kvinna och hon kommer till Svenska kyrkan inom kort. Man kan ju hoppas att hon och Svenska kyrkans ledning talar om hur man skall kunna läka såren och få som jag en gång skrev arr krisen som nu är så djup kan leda till Kristus så att bekännelsen till en personlig Gud  blir stark och man åter vågar ställa Skriften som Guds uppenbarelseord mitt i kyrkans liv.

Mer än 30 har gått sedan detta mitt besök i USA. Och den kyrka som då var stor och talade så högt om sin framstående ställning i amerikanskt kyrkoliv är numera mycket försvagad och sargad. Den är ett problembarn i den anglikanska världsvida kyrkogemenskapen, vilket visade sig under den senaste Lambethkonferensen. Måtte inte vår kyrka stå rådlös i den kris som nu drabbat oss. I dessa dagar då man jubilerar och är så stor i mun borde det också finnas några som inte bara läser en sida av historiens blad utan också vänder på det och ser vilka sår och skador som en alltför liberal hantering av trosfrågor lett till.

 Jesus varnade för falska profeter. Vi behöver öppna ögon och öron. I ett sällan läst brev i NT står det ”uppmanar er att fortsätta kampen för den tro eom en gång för alla har överlämnats åt de heliga”, Jud 3 Någon skrev också ”varje bok i Skriften är in spirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar”, 2Tim 3:16.

1 comment so far

  1. Tony on

    ”Principen är väl riktig för vår kyrka också att det är den tro man har på Gud som bestämmer Bibelns auktoritet. Reduceras Gud till Någon som man inte vet något om, blir bibeltraditionernas auktoritet svag eller mycket svag.”

    ”Jesus varnade för falska profeter. Vi behöver öppna ögon och öron.”

    Ja. Det känns skönt att höra detta och förhoppningsvis läser och förstår många vad du, Bertil, menar. Och att många förstår hur fel det går utan Bibeln.

    Tänker på när Hilkia, (Andra krönikeboken 34-), fann lagboken som varit försvunnen och hur konungen rev sina kläder för att dom nu visste hur fel dom gått. Så är det inte idag. Kristna vet hur fel dom går men ändrar sig ändå inte och många präster gör ännu mer fel och lär ut tvärt emot vad som står.

    Ska bli intressant att läsa din blogg.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: